Back to top
Efteling_techniek

Efteling verwondert leerlingen met techniek

De Efteling is normaal een plek waar kinderen verwonderd raken, maar Corné de Rooij, teamleider Mechatronica bij het pretpark, gaat nog een stapje verder: hij verwondert kinderen met de techniek áchter al die attracties. Corné: “De Efteling wil de jeugd prikkelen om voor techniek te kiezen, ook nu het park gesloten is.” Met tips uit de workshops ‘Bèta&TechMentality’ en ‘Het geheim van een goede gastles’ haalde Corné De Efteling naar het klaslokaal in zijn twee gastlessen op het Mill Hill College. Hij deelt zijn ervaringen en tips!

Bron van dit verhaal: https://jet-net.nl

Nuttige workshops

Corné volgde de twee workshops van Jet-Net & TechNet in september en oktober. “Ze waren zowel leerzaam als praktisch. In de Bèta&TechMentality-workshop leerden we dat er verschillende techtypes en verschillende werelden van techniek zijn. Het ene kind is misschien een echte doener, de ander meer een ontdekker. Erg nuttig om te zien wat er van nature al in kinderen zit en hoe je dat kunt aanwakkeren.” Maar ook aan de tips in ‘Het geheim van een goede gastles’ had Corné veel. “Presentaties geven is niet mijn vak, dus het is fijn om dan te zien wat werkt. Niet alles voorkauwen bijvoorbeeld, maar vragen stellen en kinderen zelf laten nadenken.”

De trollenkoning

Zo begon Corné bijvoorbeeld met een meegebracht elektromotortje en de vraag: ‘wat is dit?’. Corné: “Kinderen begonnen meteen te roepen, een batterij, een afstandsbediening, maar van een elektromotor hadden ze nog niet eerder gehoord.” Om de elektromotor tot de verbeelding te laten spreken, kwam Corné binnen met het pronkstuk van de gastles: het hoofd van de échte Trollenkoning uit het sprookjesbos. “Ik liet zien hoe meerdere elektromotoren samen de beweging van de trollenkoning maken, het dak ging eraf van het enthousiasme.”

Maak het leuk

Corné begrijpt dat het makkelijker is om techniek aan de hand van de Efteling uit te leggen omdat elke kind daar een beeld bij heeft, maar hij is ervan overtuigd dat de aanpak van de workshops voor elke technische branche kan werken. “Ik liet bijvoorbeeld ook een foto zien van het station van de Python en vroeg de klas wat voor techniek ze allemaal zagen. Voor het dak moet een loodgieter komen, voor de achtbaan zelf monteurs en voor de aansturing elektriciens, die voorbeelden zitten overal in Nederland. Of leg wat uit over je bedrijf en vraag bijvoorbeeld wat zelf zouden willen ontwerpen of bouwen. Maak het leuk voor ze.”

Talenten ontwikkelen

Voor Corné telt maar één ding en dat is zoveel mogelijk kinderen en jongeren techniek laten ervaren. “Als je het platslaat komt bijna alles uit bij de techniek, warm water komt niet vanzelf uit de kraan. Dat wil ik kinderen laten inzien. Het maakt niet uit welke richting ze kiezen, als het maar gepromoot wordt. Ze moeten kiezen waar ze blij van worden, hun talenten ontwikkelen. Dat kan alleen als ze overal mee in aanraking komen en sommige kinderen komen thuis gewoon niet met techniek in aanraking. Daarom geef ik gastlessen.”

Stagiairs begeleiden

Om die reden begeleidt Corné ook stagiairs van het ROC, een van de vele partijen waar de Efteling een samenwerking mee heeft. Het belang van zo’n samenwerking is de studenten die voor techniek kiezen, zo goed mogelijk te begeleiden. “We moeten het samen doen als branche. Er is al een tekort, dus we moeten ons best doen voor de jongeren die er nu wel voor kiezen. Het fijne aan de Efteling is, is dat we zowel oude als de allernieuwste technieken hebben, van stoomtrein tot symbolica. Stagiairs kunnen hier echt ontdekken wat ze leuk vinden.”

 

Lees meer inspirerende voorbeelden van techniek in de klas op https://jet-net.nl

 

d
Follow us