4000 pk
Brullende motoren, duizenden pk’s, manshoge wielen, stoere chauffeurs: aan spektakel geen gebrek bij het tractorpulling. Maar ambitieuze teams willen meer. Een sterker motorblok, met nog meer vermogen om meer pk’s te leveren…
Maarten Oostdam van Oostdam Engineering maakt d.m.v. ‘reversed engineering’ een bestaande cilinderkop na voor het motorblok van tractorpullingteam d’n Aerdvruter uit Casteren. Maarten is gespecialiseerd in ‘reverse engineering’. Hij haalt het ontwerp uit een voorwerp en maakt het na op basis van de eigenschappen van het al bestaande product. In dit filmpje vertelt hij erover.
Blaas je het blok op, dan is het over en uit
Ook voor d’n Aerdvruter is hij met deze methode aan de slag. Via een bevriende relatie kwam Maarten in contact met de eigenaar van het team. De eigenaar en zijn hele gezin zijn gek van tractorpulling. De dochter, 17 jaar oud, is de bestuurster. “Zij heeft de snelste reactietijd van de familie.” Het tractorpullingteam is een perfect promotiemiddel, maar ’t is geen goedkoop speeltje: een beetje bovenblok kost al snel zo’n 13 duizend euro. En blaas je het op, dan is het over en uit.”
Het risico van opblazen is er altijd. Want tijdens een race gaan ze tot het maximum. Daarom moet er een tweede blok komen. Eerst een exacte kopie, en daarna één waar ze uiteindelijk meer pk’s uit willen halen, door het te tunen. Zo’n 4000 pk moet het worden. Maarten vertelt: “Ik ben begonnen met het scannen van het huidige motorblok. Dat gebeurt met een scanapparaat, vergelijkbaar met het apparaat dat je kent uit de supermarkt, voor het scannen van de boodschappen. Hiermee scan ik het oppervlak van het motorblok en meet ik de hoeken. De scan maakt 100.000 meetpunten per seconde. Die meetpunten vormen een puntenwolk en dat is de basis voor mijn ontwerp. Ik maak er een zogenaamd ‘zuiver ontwerp’ van. Die vorm wordt vervolgens met een freesmachine uit een blok aluminium gefreesd.”
We zijn specialisten in een super kleine niche
Het frezen gebeurt bij een bedrijf in Veenendaal. Ook dat komt heel nauw. Maarten: “We werken aan dit blok met allemaal specialisten in een super kleine niche. Ik ben een van de weinigen in Nederland die kan werken met de scan-to-CAD software en die werktuigbouwkundige is. Het bedrijf in Veenendaal heeft de juiste software om de freesmachine aan te sturen. Er is ook een specialist betrokken die de verbrandingsruimte doorrekent, die de flow simulatie kan doen.
Het nieuwe blok is in ongeveer twee maanden klaar. Wanneer het gebruikt gaat worden, weet Maarten niet. Dat hangt er vanaf hoe snel het oude blok opgeblazen wordt. Voorlopig gaat de schuur in en moet het wachten op zijn beurt.
Zie de site van Maarten, www.oostdamengineering.nl
d’n Aerdvruter op Facebook